Bryne skaper entusiasme i Norsk Tennis

Postet av Åke Bø den 13. Jun 2018

Bryne har imidlertid markert seg med positivt fortegn i årets eliteserie. For det første er det oppsiktsvekkende at et lag som startet i 3. divisjon i 2015, spiller eliteserie i 2018.

Bryne har vært et friskt pust, og en stor «snakkis». Ikke alle har vært begeistret for Brynes vel ivrige innsats på overgangsmarkedet. Foran årets eliteserie er det kommet inn fire nye spillere. Ingen av dem har tilknytning til Bryne Tennisklubb fra før, annet enn at de nå spiller for klubben. Alle har bostedsadresse på Østlandet, men velger allikevel å ta flyet til Stavanger lufthavn for å spille hjemmekamp. Diskusjonen om vi ønsker en serie hvor spillerne bytter klubber over en lav sko, lar jeg ligge her.

Det at de ikler seg den røde Bryne-drakta har imidlertid skapt stor entusiasme. Det vil vi ha i eliteserien og ellers på norske tennisbaner. Gleden over et vunnet poeng. Forventningen til laget sitt. Håpet om seier. Drømmen om gull og titler. Fellesskapet. Engasjementet.

Det engasjementet har vi sett helt siden Bryne debuterte i seriesystemet i 2015. Selv i 3. divisjon maktet kaptein Morten Goa Aadnøy og resten av Bryne-laget å få publikum til å følge laget. 50-60 publikummere er ikke mye i de store lagidrettene, men i tennissammenheng er det sjelden kost i 3. divisjon!

Var du i Frognerparken på seriepremieren, var det umulig ikke å få med seg Brynes tilstedeværelse. Laget stilte med eliteseriens bredeste tropp og heia-mannskap. Hvilke andre klubber stiller med et tosifret antall publikummere på bortekamp? Tenk om alle klubber kunne stått for noe av det samme engasjementet?