Strøm og strømstøtte

Postet av Thomas Nesse den 22. Okt 2022

Sammen med resten av idrettsnorge kjenner også Bryne Tennisklubb de økte utgiftene til strøm godt på kroppen. Selv i vår nye hall med moderne LED lys er det dyrt å holde driften i gang. Hallen har 60 lyskastere på 300W hver for å være helt nøyaktig, eller 6kW per bane per time. Vi har god dialog med kommunen rundt dette, og har benyttet oss av strømstøtteordningen. Denne administreres av Lotteri og stiftelsestilsynet, og gjennom den har vi fått dekket noe av forbruket vårt. Ikke alle er klar over denne muligheten, så derfor har vi lyst å legge til en link her slik at andre organisasjoner også blir gjort oppmerksom på at den eksisterer. Søknadsfrist for neste runde er 16. november:

Har også lyst å oppfordre alle til å skru av lyset på baner som ikke er i bruk, og spesielt viktig å skru av lysene før natten. Med strømpris på f.eks 500 øre/kWt så koster det klubben ca 1000 kroner dersom lysene står på bare en natt! Stort sett er vi gode på dette, og vi har også ildsjeler som ofte tar seg en tur på kvelden for å sjekke at det er gjort. Det setter vi stor pris på, tusen takk! :-)

Økte strømpriser er nok noe vi må regne med en stund fremover. Klubben har derfor inngått avtale med en leverandør som heter MATCHi. Når alt er på plass vil blant annet banebooking gjøres her, og styring av lys vil følge banebookingen. Over 100 tennisklubber i Norge er allerede brukere av systemet, og vi tror at dette skal gi mange fordeler også utover enklere banebooking og reduserte strømkostnader. Men det kommer vi tilbake med mer informasjon på når det er klart, først skal vi installere ferdig systemet og kjøre litt testing. Det blir spennende!